Etický kodex makléře v praxi, aneb ,,šmejdi" běžte o dům dál, vám nepronajímám

11.11.2021

Etika je podle definice teorie morálky. Zkoumá, proč se člověk chová tak nebo jinak v situacích, kdy se může svobodně rozhodnout. Hodnotí jeho činnost z hlediska dobra a zla. A kdo je etický makléř? Stačí, že má v kanceláři pověšený etický kodex, nebo je k tomu zapotřebí se i nějakým způsobem chovat?

Jsem přesvědčena, že makléř se musí eticky především chovat a že morálka je součástí jeho každodenní práce. Že si neumíte představit etické jednání makléře v běžné praxi? Ráda Vám ho na případu z nedávné minulosti přiblížím.

Velký, ale patný" nájemník

Můj klient hledá nájemníky do své kancelářské budovy. Jedná se o menší prostory, většinou 30-90 m², kde se pohodlně usadí spíše malé a střední firmy. Nedávno se mi ozvala společnost s poptávkou po kancelářích o rozloze alespoň 150 m². Osobně jsem je provedla prostorem a v rámci prohlídky se dotazovala na standardní záležitosti - kolik lidí bude kanceláře obývat, kolik hostů k nim chodí, čím se zabývají a podobně. Dozvěděla jsem se, že oproti původní představě půjde o většího klienta, a tedy provizi v řádech desítek tisíc korun. S vidinou takové částky by každý druhý makléř s úsměvem odcházel informovat klienta, že mu našel vhodného nájemníka. Já ale údaje získané od poptávajícího prověřuji a obstarávám si recenze na danou společnost. Jen díky tomu jsem zjistila, že daná firma patří do kategorie "šmejdi" a její podnikání je založeno na značně nekalých praktikách obchodních prezentací pro seniory, které plánují realizovat v pronajmutých prostorách.

Běžný vs. etický makléř

Jak se v takové chvíli zachová běžný makléř? Začne vyřizovat rezervační smlouvu a plánovat, co si za provizi pořídí. A až klient zjistí pravou tvář svých nájemců, běžný makléř se jen vymluví, že to přece není jeho věc. Co udělá etický makléř? Tuto informaci samozřejmě ihned sdělí pronajímateli s doporučením, aby nájemníka odmítl. Tím dokáže, že jeho slib etického chování a zájem klienta (aby si nepoškodil reputaci) řadí nad zájmy své (tedy získat provizi za obchodní případ).

Jsme velmi hrdá na to, že se vždy chovám striktně eticky a upřednostňuji zájmy klienta nad svými. A velice mne těší, že si mého jednání váží i samotní klienti.